Blog

Skal I have jeres egen kundeportal?

14. juli 2022 af Jeppe Basse

Der er mange gode grunde til at bygge en kundeportal. En kundeportal giver mulighed for at strømline processer og nye forretningsmæssige muligheder gennem digitalisering. Her præsenterer vi fem gode grunde til at investere i en kundeportal.

Kundeportalen…

  • Er ressourceoptimerende
  • Gør jer tilgængelige for jeres kunder 24/7
  • Giver større kundetilfredshed med automatiserede processer
  • Styrker jeres kunders loyalitet
  • Giver indsigt gennem dataindsamling

Kundeportalen er ressourceoptimerende

Der er forskellige former for kundeportaler. En kundeportal kan henvende sig direkte til slutkunden eller mellem virksomheder. Kundeportalen fungerer som et digitalt redskab, der styrker jeres relation til kunderne og hjælper dem med at betjene sig selv. En god kundeportal fungerer som en selvbetjeningsportal, der kan spare værdifuld tid for alle brugere. På kundeportalen kan I organisere jeres information og automatisere jeres processer på en gennemtænkt, logisk og brugervenlig måde, der effektiviserer jeres arbejde og reducerer jeres omkostninger til drift og serviceydelser.

Kundeportalen gør jer tilgængelige for jeres kunder 24/7

Med en digital kundeportal får I en platform, der booster jeres online tilstedeværelse, så I kan være tilgængelige for jeres kunder 24 timer i døgnet 365 dage om året. Kundeportalen giver jeres kunder adgang til de ressourcer, de har brug for, så de kan udføre selvbetjeningsopgaver og finde svar på deres spørgsmål, uanset hvor og hvornår det passer dem. Ved at give adgang til informationer og tjenester i jeres eget online univers, kan I arbejde på tværs af tidszoner og geografi, så i konstant står til rådighed i hele verden.

Kundeportal

Kundeportalen giver større kundetilfredshed med automatiserede processer

Selvom kundeportaler gør det muligt at finde information på egen hånd, kan der også være behov for at afsende information. Kundeportalen kan understøtte og systematisere en bred vifte af scenarier, hvor der kan kommunikeres omkring opdateringer, påmindelser eller aktiviteter, som ofte sendes via notifikationer, autogenerede emails eller sms’er. Ved at formalisere og automatisere dialogen, kan I minimere risikoen for fejl og sørge for, at jeres kunder altid får den nødvendige viden og hjælp de har brug for. Da kundeportalen både bidrager til at reducere det manuelle arbejde og forbedre serviceoplevelsen, kan I på én gang reducere jeres løbende omkostninger og opnå en større kundetilfredshed.

Kundeportalen styrker jeres kunders loyalitet

Kundeportalen kan give en personlig oplevelse med en unik brugerprofil, hvor kunderejsen er skræddersyet til den enkeltes situation. Med et personligt login kan kunden bevare overblikket og få adgang til private informationer med oversigter og historik relateret til aktiviteter, såsom ordrer, korrespondancer og påkrævede handlinger. Kundeportalen bringer gennemsigtighed til kunderejsen, hvilket giver tryghed og sikrer oplevelsen af, at det hele kører, som det skal.

Kundeportalen giver indsigt gennem dataindsamling

Kundeportalen giver kunderne et digitalt værktøj, men er samtidigt en gevinst for jer, der implementerer den. Fordi interaktionen med kunden digitaliseres, automatiseres og formaliseres, kan den også optimeres. Den løbende dataindsamling kan bruges til at understøtte jeres forretning og skabe forbedringer når der evalueres og optimeres.

Byg en kundeportal, hvis det giver mening

Der findes mange standardsystemer, som kan optimere arbejdsprocesser. Derfor skal I kun bygge en kundeportal, hvis I har behov, der ikke kan imødekommes af et standardsystem. Man kan dog sagtens integrere standardsystemer til en kundeportal, hvis det er formålstjenligt. Som ofte vil en kundeportal være en hybrid af forretningstilpasset udviklet software, der benytter en række standardsoftware-komponenter. Eksempler herpå er Software as a Service-komponter til standardopgaver, f.eks. SMS-gateway, masseudsendelse af emails, fragt-broker eller betalingsgateway.

I Compent har vi mange års erfaring med at optimere organisationer ved at bygge kundeportaler med specialtilpasset software på .NET- og standard-komponenter. Lind & Risør er en af de virksomheder, vi har hjulpet i mål med en online kundeportal.

Lind & Risør

Lind & Risør - Ny kundeportal

For at skabe optimale forudsætninger for en tryg og sikker proces har Lind & Risør i samarbejde med Compent udviklet onlineportalen “Mit Lind & Risør”, der gør det nemt at at bevare overblikket og have ro i maven igennem hele forløbet.
Lind & Risør - Kundeportal på Umbraco